1970 PLYMOUTH HEMICUDA



← TILBAKE TIL VÅRE BILER





1970 PLYMOUTH HEMICUDA

EFFEKT:  426 HK

KM. STAND:  3 000 KM

GIRKASSE:  MANUELL

KARROSERI:  COUPE

DRIVSTOFF:  BENSIN

HJULDRIFT:  BAKHJULSDRIFT


PRIS:   1 100 000,-
SE VIDEO AV BILEN UNDER "FILMER"!

Smak litt på ordet HEMICUDA. Man forstår med en gang at vi nå snakker SERIØS muskelbil ! Året er 1970, og Plymouth presenterer en av 70-tallets aller råeste muskelbiler, nemlig sin Barracuda med 426 Hemimotor.

Utseende er ikke til å ta feil av. Som rovfisken den arvet navnet etter er bilen både proppfull av muskler og sulten på å vise det frem. E-Body karosseriet er meget elegant og med svulmende former. Personlig syntes jeg dette er av de mer vellykkede designene fra USA, Ihvertfall ift muskelbiler.

Hjertet i bilen er den legendariske 426 CID (7,0 liters) Hemi V8 som tok hjem ett utall seiere på racebanen. Plymouth/ Dodge/Chrysler oppga effekten til 425 hk, men det var nok en sannhet med visse modifikasjoner da motoren i virkeligheten gjerne lå på godt over 500 hk. Dette hadde med forsikringsselskapene`s uro over det å faktisk mestre ett slikt monster.

KUN 652 originale Hemicudaer ble produsert (1970/71),og bare 274 var levert med manuell. Smak og behag kan alltids diskuteres, men vi syntes det er ekstra morro at denne har manuell. Det er bare helt utrolig å kjøre en bil med så enormt dreiemoment, og kunne flytte den presise gearspaken med distinkte klikk. Gearkassen som er firetrinns er legandariske A833, en kasse som tåler masse dreiemoment og krefter.

Litt om bilen i annonsen vil dere nok ha; Denne bilen startet karrieren sin som en 318 V8 bil i 1970. For noen år siden ble den plukket ned i molekyler, fullrestaurert, og bygget opp som en 426 Hemicuda-clone. Motoren er ekte HEMI 426 og korrekte deler er blitt benyttet. Vi har bilder av hele prosessen. Autentiske Hemicudaer omsettes rundt i verden for 6-8 millioner kroner. Vi mener derfor at 1,1 million for en "clone" i vår tilstand, som er godkjent ombygd i vognkort med effekt, er den ultimate "inngangsbiletten" til noe uåpnåelig.

Å kjøpe veteranbil hos oss skal være så trygt som mulig, og innebærer også at du får bruke vårt store kontaktnett på folk som kan gamle biler. Fra karosseri, lakk, interiør og mekanisk og service. Vi tilbyr også muligheter for helårs/vinterlagring, og vår eller høstkonservering. Biler som selges gjennom RVG er alltid gjennomgått både mekanisk og karosserimessig. Vi ønsker at du som kjøper skal være trygg og fornøyd. Vi tilbyr finansiering gjennom Santander, og gunstig forsikring gjennom IF

Bilen selges i kommisjon for kunde.